Dnešní učitelia absolvujú okrem vysokoškolského vzdelania rôzne kurzy, vďaka ktorým majú možnosť odborne rásť. V triedach je menej žiakov ako to bývalo kedysi. Za posledné štyri roky je tu tretia reforma, ktorá ma za cieľ (samozrejme) kvalitnejšie školstvo. No napriek tomuto všetkému sa to nestalo. Prečo? Pretože sa nezmenilo to, na čom skutočne záleží.
Tak som sa zamyslela, aké konkrétne zmeny by som privítala ja - ako učiteľ .
SLOBODU – prejaviť sa ako kreatívny učiteľ, slobodu vybrať si vyučovacie metódy podľa toho, k čomu inklinujem
DÔVERU – že svoju prácu robím odborne, napriek tomu, že nejdem zaužívanými chodníčkami
PODPORU – v profesnom rozvoji, že si môžem vybrať školenia, ktoré ma posunú vpred, bez limitovaného počtu, či určenia organizácie
REŠPEKT a DÔSTOJNOSŤ – že môj názor je dôležitý v smerovaní školy a nemusí byť rovnaký ako názor vedenia, že nie som posledný element v rade, že sa so mnou zaobchádza slušne a úctivo
REŽIM – nie zvonku organizovaný 45 – minútový systém, ktorý riadi nepríjemný zvonček, ale systém zohľadňujúci individuálne potreby žiakov a učiteľa
SPÄTNÁ VÄZBA ŽIAKOM i UČITEĽOM– žiaci chcú vedieť, kde majú medzery a ako lepšie porozumieť, či zapamätať si učivo, no známky ich stresujú, uvítali by sme slovné hodnotenie namiesto známkovania, informácie podávané v percentách, nie známkach; a ja tak isto
KVALITNÉ VYBAVENIE – manipulatívne (nie len názorné) pomôcky, prístup na internet v kabinete aj v triede, pracovný notebook
PRÍJEMNÉ PROSTREDIE V TRIEDE aj KABINETE – pekne vymaľovaná trieda, s novým nábytkom, podlahou, kvetmi a hlavne zónami (na učenie, písanie, hru, relaxáciu, získavanie informácií...) nie pozvláčané skrine z pivnice, ktoré sa ešte nerozpadli vďaka precíznej práci našich súdruhov
TOALETNÝ PAPIER – no áno, žiaci aj my si nosíme vlastný toaleťák
TEAMBUILDING – lepšie sa pracuje, ak máme medzi sebou dobré vzťahy
ZDRAVIE – že sa bude dbať na moje zdravie a moju psychohygienu
STRAVNÉ LÍSTKY alebo MOŽNOSŤ VÝBERU JEDLA – kto by jedol špenátovú polievku s kúskami šunky a vajca a názvom „zelené šči“? Som vegetariánka, je to môj problém, lebo podľa zákona si riaditeľ svoju povinnosť splnil, ak umožnil nejaké stravovanie. No ak zastupujem v školskom klube, alebo vychovávateľky zastupujú počas vyučovania, nemáme sa kedy najesť a tak sa stane, že prvé jedlo dňa jeme o pol piatej.
PLAT – nástupný plat učiteľa je v čistom 480€, to sa mu môže navýšiť o triednictvo, čo je v čistom približne 30€, rok praxe sú približne 4€, ostatné sa mu navýšia školenia (ak vás na ne riaditeľ pustí) a ešte tu máme valorizáciu – to všetko ma dostalo v štvrtý rok praxe na 548€. A tak, ako väčšina učiteľov, ktorí nemajú dobre plateného partnera, trávim poobede čas brigádami –veď žijem v Bratislave a tu sa hľadajú ľahko...
Aké zmeny v školstve by ste uvítali vy?